Pentru a putea
continua cu folos șirul povestirii, ʺPe poteci de dorʺ, îi musai o întoarcere în timp și spațiu, de pe platoul
Prelucilor unde am fost duminică, meleagurile Maramureșului și ale haiducului
Pintea Viteazul, pe Plaiul Cloșanilor, tărîmurile de basm ale pandurilor lui
Tudor Vladimirescu, unde în anul 1806 a fost numit ʺvătaf de plaiʺ.
Haiducii au fost
oameni simplii, lucrători ai pămîntului și crescători de animale, sătui de
nedreptățile sociale ale ocîrmuitorilor vremelnici și samavolnici, au luat
drumul codrului făcîndu-și singuri dreptate. S-au organizat în cete haiducești,
cutreierînd toate pădurile de sub poala munților, controlînd potecile apărau
platourile montane ale păstorilor de lăcomia și rîvna necumpătată de cîștig și
avere ale otrepelor vremelice de jos.
ʺBată-te piatra
făgui / De ce n-ai venit să-mi spui / Cînd ai înfrunzit întîi / Să-mi iau
armele din cui, / Pușca de la căpătîi / Să-mi iau arma și vergeaua / S-apuc
dealu’ și vîlceaua ...ʺ, zice o baladă haiducească din zonă, pierdută prin
vremurile fără de vremi ..
Inițial n-am vrut
să scriu despre acest plai rupt din rai, tărîm de poveste, unde, sau de unde,
am început acest ciclu de drumeții pe urmele dorului, pe urmele moșilor și
strămoșilor noștri, în căutarea a ceva pierdut sau uitat în timp. Nu mă simt
îndreptățit să dau viață realităților de basm ale acestor locuri, să tulbur
somnul vremilor uitate, vremuri sacre nepercepute și nepricepute de mințile
profane ale haosului modern. Și totuși o să scriu, cu dreptate sau fără, și mă judece
Tudor sau Pintea cu ultimii lor panduri și haiduci pe care i-am întîlnit cu
voia sau cu nevoia întîmplării ...
Plaiul Cloșani este
un tărîm ce și-a păstrat puritatea și naturalul izvoarelor limpezite de focul
vremurilor, străjuit la vest și nord de Munții Mehedinți și Godeanu, la est de
Podișul Getic, iar la sud, coborînd prin culoarul de contact Comănești –
Drobeta Tr. Severin, de Dunăre. Am avut norocul prin vară, mai bine zis la
începutul lunii iulie, să pășesc pe urmele pandurilor lui Tudor, pornind din
Padeș, locul proclamației lui Tudor Vladimirescu din 1821, cu mașina condusă de
un cumnat, de Titi, pînă într-un loc, iar de acolo cu un alt cumnat pe jos, cu
Lică, pompierul și vînătorul fără frică, cu direcția și intenția de a ajunge la
o stînă unde își păștea oile un alt cumnat, Mitu, că mi-o dat Domnul vreo cinci
cumnați tăți unu și unu ... adevărul e că mi-a dat și-o cumnată, Dumnezo o țîie
cu oi cu tot ... :) de sora ei ce să mai zic ...
La întrebarea mea,
gîfîind din greu la urcare, ʺde ce nu faceți un drum de acces pentru mașini, că
ar fi posibilități?ʺ, m-a descumpănit răspunsul lui Lică ... ʺLa ce? Să vină
apoi toți boschetarii și maneliștii? Acum e sigur că n-o să vezi p-aici nici
ciori, nici cioroi ... ʺ .. și n-am văzut ..
Am urcat pe Valea
Cărpineilor (dacă cumva greșesc rog să mă corecteze cunoscătorii din zonă, că
nu este om care să nu greșească :) ) care se varsă în barajul de acumulare de la Valea Mare,
de pe rîul Motru, unde am întîlnit primele urme ale unei activități umane din
trecut, o moară cu ciutură părăsită și ponosită ca vai de ea, rugîndu-ne parcă
să-i dăm iar apă să-și cînte bucuria și-amarul unei evoluții fără de soluții. ʺInima --
ciutura mea -- / Dă-mi să beau, dar altceva, / C-apa rece ți-au golit-o / Toți
cei care ți-au sorbit-o !... / Dă-mi ce mi-ai păstrat doar mie -- / Dă-mi un
strop de apa vie !... ʺ, zice bine Minulescu în Romanța inimii ... dar nu tare-i bine pentru inima
noastră cînd își pierde chiar vibrația originii, apa pură de izvor descîntată
cu mult dor ..
ʺCîndva locurile astea erau mai vii, erau însuflețite de glasurile, păsurile
și pasurile omului, a zis Lică, mai sus își aveau conacele cu grădini de legume
și cereale, cu animalele, oi și vaci, care pășteau liniștite iarba poienelor cu
zîne și feți frumoși. Aveau aici tot ceea ce le trebuia, patul, masa, casa și
țoalele de pe ei, bucuria și întristarea, iubirea și supărarea. Aveau veșnicia
cerulului străjuindu-le și mîngîindu-le vremelnicia lutului. Totul se producea,
îndulcea, creștea și putrezea aici, de la hrană, îmbrăcăminte, locuințe sau
dorințe, la iubiri și trăiri în simfonia și poezia Naturii. Aici le era
întregul Univers!ʺ
Conacele și toate
construcțiile erau făcute exclusiv din lemn, pe fundații de piatră, inclusiv
șindrila de acoperiș, construcții simple și elegante prin naturalețea lor. Mai
tîrziu oamenii au început să coboare prin satele actuale, mai la vale, ducînd
cu ei obiceiurile de aici, viața agrar-pastorală și o parte din arhitectura
locuințelor, lăsînd să bîntuie spiritul moșilor care ne strigă în van să nu ne
lepădăm pămîntul, veșmîntul și cuvîntul, să nu ne lepădăm de credința
strămoșească, credința fericirii, a iubirii și a nemuririi. Dar cine să-i mai
audă din haosul și larma manelistă de jos?
Am ajuns, după vreo
două ore jumate de mers, la stîna bătrînă cu dorul de zînă, la piciorul
plaiului sus la gura raiului, sus la poarta cerului, izvorul misterului și
colindul lerului ...
După ultimul urcuș
mai abrupt, printr-o pădure, ni s-a deschis în fața ochilor zăriștea albastră
în toată splendoarea ei, o poiană cît un sat, cu cîteva căsuțe de lemn, una pe
un deal alta pe altul, conace, cum le zic plăieșii, ultimii mohicani ai acestor
plaiuri. Stîna era amenajată la un conac, cu două construcții din lemn, fiecare
cu cîte două încăperi. În conacul de sus, o încăpere era amenajată pentru
dormit iar în cealaltă se făcea mîncarea într-un ceaun cu focul direct pe
dușumeaua de pămînt, care nu are voie să se stingă de la Sîngeorz pînă la
Sîmedru, o veche credință și obicei pastoral legat de Focul Viu ...
În conacul de jos,
într-o încăpere se prepara brînza, iar în cealaltă se putea dormi. Pentru oi
era amenajată stîna după regulile din vechime, aceleași ca în Maramureș, cu
strungă, mînătoare, coliba ciobanilor și băcia, pe lîngă celelalte obiceiuri
pastorale venite din vremuri biblice. Cîndva, aceste conace, erau locuite în
permanență, acum au mai rămas cîțiva locuitori uitați de lume și de vreme.
Conacul la care am fost e locuit de primăvara pînă toamna, de la Sîngiorz pînă
la Sîmedru, legat tot de o tradiție pastorală, iar la locul respectiv i se
spune Zapodini.
Am fost primit,
servit și instalat ca un prinț, la locul cel mai cinstit al gazdei. I-am alduit
și io cu apă sfințîtă de 52 de grade din Maramu, ca să ne facem ʺla pertuʺ, după care
cumnata, pe care Lică o înlocuia de fapt, a trebuit să plece, pe alt traseu
decît cel pe care am urcat noi. M-am oferit s-o conduc, mai mult din dorința de
a vedea și spiona împrejurimile, de a respira prin toți porii aerul pandurilor
lui Tudor, de a mai afla una-alta despre obiceiurile și tradițiile păstorilor
din aceste locuri și timpuri.
Pe acolo distanța
se măsoară în minute sau ore de mers pe jos. După cca 20 min de mers pe o
potecă auzim lătrat de cîini .. ʺSînt cîini bătrînului Cheta, zice Polina, un localnic permanent
al acestor locuri, care n-a mai coborît în sat de cîțiva ani.ʺ .. Un
sentiment de micime, un fior care m-a străpuns numai la auzul acestor spuse,
cum adică să stai ani întregi, la 3 ore de civilizație și totuși rupt de ea?
Fără curent, radio, televizor, ziare, fără internet, telefon, și cîte și mai
cîte ... și totuși stă, și încă bine ...
Cîinii o cunoșteau
pe Polina, i-am găsit lîngă stăpînul lor, bătrînul Cheta, care dormea sub un
stejar, și care ne-a primit cu strigăte de bucurie, parcă vedea sfinți nu
oameni. Bătrînul Cheta se îndrepta spre conacul fratelui său, Vintilă, gazda
mea de la stînă, să-i ajute diseară la muls. Era cu două vaci după el pe care
le ducea la apă și pe urmă le lăsa la păscut, ca seara să le ducă la conacul
său.
ʺTu ești de-al meu, i-am zis din start bătrînului, ești printre ultimii daci
liberi ai acestui pămînt!ʺ A rîs cu poftă și ne-am făcut tovarăși de drum la
întoarcere, să-mi povestească realitatea lui, o realitate care pentru mine era
parcă din altă lume. O lume de care ne-am îndepărtat sau am fugit, că noi
sîntem domni, am evoluat, avem totul dar tare mă tem că ne lipsește chiar de ceea
ce fugim, ne lipsește liniștea raiului pe care am dat-o pe larma infernului.
După ce am ajuns la
conac cu bătrînul Cheta, l-am lăsat cu Mitu, să-i dea și lui un pahar de horică
de Maramuʼ, eu am luat o botă la mine și am luat-o cătingan la deal. Am trecut pe
lîngă un izvor de lîngă un fag uriaș răsturnat de o furtună, unde mi-am
stîmpărat setea de panduri, am mîncat tot felul de cireșe, de la cireșii rămași
de pe vremea locuirii permanente a conacelor. Am ajuns la primul conac părăsit,
care-și spunea povestea prin fiecare scrijelitură din lemnu lui, crestături și
însemne care, cîndva, însemnau ceva. Tot un sentiment de neputință în fața unui
timp necruțător, care macină ce-i cade la îndemînă, și adevăr dar și minciună. ʺDe ce m-ați
dat de lîngă voi, de ce m-ați dat de-acasă??ʺ
Oile pășteau
liniștite, aceeași iarbă a pandurilor și plăieșilor lui Tudor, poate că și ele
erau aceleași .. sau doar miorița piciorului de plai și gurii de rai ... sau
poate și noi eram pogorîți dintr-un alt plan? Parcă auzeam, printre glasuri de
mioare, rîsetele de bucurie ale copilului din mine păzind undeva-cîndva oile.
Am urcat la al doilea conac, la al treilea, iar printr-un lan de ferigă am
ajuns la al IV-lea, unde am stat și am așteptat să-mi spună cineva ceva. Un pui
de vrabie pierdut prin iarbă și-a strigat mama, l-am luat în mînă, l-am mîngîiat, pînă a apărut vrabia speriată că-i
fac ceva rău puiului ei. S-au regăsit cu bucurie, poate că și eu am regăsit
ceva .. de undeva-cîndva ... ceva uitat agățat în cuiul grinzii și-n misterul
corinzii ..
Era tîrziu ca să-mi
continui urcarea și căutarea, am coborît chiar bine pentru cină, că trebuie să
vă spui, mîncare așa gustoasă ca cea preparată de cumnatul Mitu la stînă, io
n-am mai mîncat pă nicări pă unde am umblat. Și umblat-am și io bugăt pîn lumea
asta! Poate apa de izvor, ce se-ntoarce călător printr-o rouă sau un nor, la
origini, la izvor .. sau poate aerul din gura cerului cu odoarea misterului ...
Mitu trebuia să doarmă afară cu oile, și era destul de rece deși era iulie, e
oricum zonă de munte. Io dormeam în casă, învelit cu țoale de lănă, ba o mai
vrut Lică să-mi facă și foc, că o crezut că-s chiar ca puful de păpădie de
jingaș. Oi fi io mai finuț, că nu dejaba-s Dănuț, da nici hăpt așe de
sensibilos ... :)
Pe la ora 4
dimineața, cînd toți dormeau încă, m-am ridicat ușurel, m-am echipat, și prin
iarba udă am luat-o la deal. Un cal liber păștea liniștit, mai tîrziu am aflat
că-i de la alt conac dar acolo îi place să pască cu toate că-l mai fugăresc
cîinii. Era încă noapte bine, deși Mitu a zis că la munte se face ziuă mai
repede, abia se zăreau cîteva firicele de lumină. Am așteptat sărutul soarelui
în vîrful dealului, după care am coborît la muls, fiindcă între timp a ajuns
bătrînul Cheta și se apucaseră de treabă. Io eram numa cu privitul, pozatul și
bătut din clanță, Lică cu mînatul la strungă, iar Mitu, Vintilă și Cheta cu
mulsul.
După muls, care a
fost de la ora 6 la 7, am mîncat, nu înainte de-a ne clăti gura cu apă sfințîtă,
eu mi-am luat bota și o sticlă cu apă de băut și la deal ... Am urcat cam o
oră, am trecut printr-o pădure, am mai întîlnit două conace părăsite și alea, o
pădure pe un deal distrusă de o furtună, după care se deschide înaintea ochilor
un platou cu iarbă verde de acasă, cu urme de vaci. Am zărit imediat vacile la
limita orizontului, cam la vreo 20 de minute de mine, unde am luat-o agale să
văd ce-mi mai iese în cale, să mai întîlnesc vreun pandur ...
N-am întîlnit
pandur, dar am întîlnit o ... amazoană ... o ciurdăriță din Sohodol, fiindcă
eram deja pe Plaiul Sohodolului. Aceeași poveste și cu vacile ca și cu oile, le
urcă vara la munte și le coboară toamna. Cîndva era un sat întreg și acolo, cu
culturi de cartofi, porumb sau grîu, cu moară de măcinat, și cu horele din sat
... Doamne, ce-am lăsat? Acolo le era traiul și mălaiul, acolo le era plaiul și
.. raiul. Mi-a arătat drumul care duce la alte conace, vreo 5-6, din care două
locuite.
M-am dus la primul,
lîngă care era o grădină cu cartofi, dovadă că era și cineva în spatele
culturii. Dar nu locuia nimeni nici acolo, așa că am făcut cale întoarsă către
... casă, adică la gazda mea Vintilă, fiindcă pe la ora două venea schimbul și
noi trebuia să coborîm. Nu înainte de a lua cu noi cîte ceva de acolo, fiecare
ce-o primit, după cît o fo de cuminte ... io m-am ales cu doi bulgări de cași,
de fapt nu cred că le zice bulgări, că-s mai mari, aproape cît roata de dacie
... :)
Bine-o fo, puțin o
fo, cu promisiunea ca la anul să extind orizontul căutărilor spre munții
încărcați de basme și legende, cu daci, panduri și haiduci, cu averi ascunse
prin tainice seifuri legate-n lăzi de mituri.
Civilizația acestei
lumi a început cu păstorii și plugarii platourilor cetăților montane, în
cetățile Naturii locuite de Dumnezeu. Acolo sus și mai presus a început
cuvîntul cu cîntul și descîntul, scînteia care a aprins fitilul acestei lumi,
izvorul cu dorul, odorul și amorul, o lume pură și simplă, demnă și cinstită, o
lume a bunului simț, o lume a sfinților părinți din grădina raiului și durerea
plaiului. Acolo sus mai găsim adieri și mîngîieri ale lui Dumnezeu, acolo îl
mai găsim pe Dumnezeu în altarul lerului, sus la gura cerului. Dar la cine mai
trebuie Dumnezeu într-o lume a minciunii și urii, o lume a plasticului și
betoanelor, a fațadei și zorzoanelor, o lume a .. Dracului .. ??
Plaiul Cloșanilor,
cu ultimele conace ale acestui sfîrșit de timp, ne cheamă la tăcere, la oprire
din fuga nebună spre haosul manelist, ne îndeamnă la întoarcerea spre noi, spre
înțelepciunea moșilor și strămoșilor noștri, spre o știință care nu ne învață
nici o școală din lumea asta, Știința Fericirii, a Iubirii, știința nemuririi
unui suflet chinuit acum de strînsoarea materiei, a banului și mizeriei ...
Piciorul de plai
ne-așteaptă în rai, cu-a lui mioriță cu lînă
plăviță, cu baciul oltean și cel moroșan, cu fluier de soc ce cîntă cu
foc, cu fluier de fag ce zîce cu drag la umbră de brad ... Doamne, rău mă
doare, susur de izvoare, tril de ciocîrlie, maica Românie, și mă dor de dor
roua munților, glasul doinelor, Zîna zînelor, și mă strigă sus, de unde m-am
dus pe urmă de fus, o baladă veche fără de pereche, o colindă sfîntă ce
îngeri-o cîntă să luăm aminte, crestele sînt sfinte, crestate de Zei cu scîncet
de miei, cu lacrimi de ie, cu dorul de glie ...
Doamne, te-am ruga,
din puterea ta, să ne dai ceva .. dă-ne ce-am pierdut pe poteci de lut, și
ce-am lepădat pe unde-am umblat, dă-ne iar simțirea să gustăm iubirea, să prindem
din taine nemuriri în haine, să primim de jos misterul de sus, fericirea sfîntă
ce îngeri-o cîntă, ce zei-o șoptesc prin glasul ceresc în colb pămîntesc ...
Continuăm șirul
povestirilor cu Platoul Prelucilor din Maramureș, cu ultimii haiduci ai lui
Pintea Viteazul rămași agățați în cuiul de la grindă, în baladă și corindă ...
Dumnezo vă
alduiască!!
Bordan – 01 octombrie
2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu